Etusivu > Yleinen > Sosiaalisessa mediassa seuraajien määrä ei korvaa laatua

Sosiaalisessa mediassa seuraajien määrä ei korvaa laatua

joulukuu 10th, 2018 Jätä kommentti Katso kommentit

Monien yritysten ja muidenkin toimijoiden näkyvyyden painotussuhde on siirtynyt jo pitkään perinteisesti kotisivuista sosiaaliseen mediaan. Syitä tähän on useita, eikä vähäisimpänä se että tuo on todella helppoa ja kustannustehokasta – käytännössä kuka tahansa voi ilman ulkopuolista apua perustaa sosiaaliseen mediaan oman sivun esimerkiksi yritykselleen tai jollekin tuotteelle. Tai vähintään sellainen tehdään tukemaan omia perinteisiä kotisivuja markkinointikeinona.

Sivun luonnin jälkeen tehdään yleensä ensimmäinen suuri virhe. Iskee paniikki mistä saada seuraajia sivulle, joten niitä haalitaan ruinaamalla ihmisiä liittymään tai vaihtoehtoisesti järjestämällä joku kilpailu, jonka ehtona on että henkilö alkaa seuraamaan sivuasi. Tämä onkin nopea tapa kasvattaa seuraajakuntaa, mutta pidemmällä tähtäimellä tässä oikeasti ammutaan itseä jalkaan – tässäkään asiassa ei ole oikotietä onneen.

Määrä ei korvaa laatua

Määrä ei valitettavasti korvaa laatua. Sosiaalisessa mediassa mm maksullinen kohdennettu mainonta on erittäin tehokasta ja edullista. Homma perustuu siihen, että kohdennetaan mainos juurikin henkilöille, jotka ovat omasta mielenkiinnostaan alkaneet seuraamaan sivuasi. Tässä kohtaa jos sivulle on hankittua tuhansia tykkääjiä pelkästään jonkun kilpailun takia, menevät miltei 100% näiden henkilöiden kohdalla rahasi hukkaan. He ovat saapuneet sivua seuraamaan pelkästään tarjoamasi ilmaisen ämpärin takia, eikä heitä yleensä kiinnosta pätkän vertaa tarjoamasi tuote tai palvelu.

Mainonta on tehokkainta sillon kun kohderyhmä on hyvin rajattu ja aidosti kiinnostunut tuotteestasi. Rajaus on SoMe-mainonnassa todella helppo tehdä, mutta kuten aiemmin mainittua myös tuon pystyy yhdelläkin harkitsemattomalla toimella tuhoamaan.

Kerro – älä spammaa!

Kun sivu on perustettu, kannattaa siitä kertoa ihmisille. Jos käytössäsi on aihepiiriin liittyvä uutiskirje tietylle seuraajakunnalle, kannattaa asiasta tiedottaa esimerkiksi tätä kautta. Voit myös toki muulla tavoin mainostaa uutta sivuasi, mutta älä tarjoa seuraamisesta mitään palkintoa. Tällä tavoin varmistat että henkilö on liittynyt seuraamaan sivuasi omasta kiinnostuksestaan, eikä palkinnonkuvat silmissä.

Tiedottamisessa kannattaa olla maltillinen. Älä rummuta jatkuvalla syötöllä vaan mainosta maltillisesti ja rauhoita tilanne tuon jälkeen hetkeksi. Tuputtaminen ei ole hyväksi näissäkään asioissa. Sivusi ei välttämättä saa yhdessä yössä satoja seuraajia, mutta aiheen ollessa kiinnostava niitä tulee kyllä – maltti on valttia.

Mainonnalla edullista näkyvyyttä

Yksi tapa saada näkyvyyttä alussa on käyttää sosiaalisen median mainontaa. Tämä ei ole kallista, kuten yleinen harhaluulo asiasta on.

Perustin muutamia viikkoja sitten uuden harrasteprojektin, jolle tein websivun ja muutamia päiviä sitten loin myös Facebookkiin oman sivun tukemaan uusien julkaisujen näkyvyyttä. Kerroin asiasta omille FB-kavereilleni ja loin myös kohdennetun mainoskampan seuraavilla ehdoilla : Suomalainen käyttäjä, ikä 25-55v, kiinnostuksen kohteista löydyttävä sivuston pääaiheeseen liittyvä avainsana. maksimi päiväbudjetiksi asetin maltilliset 2 euroa ja ei muutakuin odottelemaan.

Mainos on nyt pyörinyt muutamia päiviä ja sillä on ollut näyttökertoja kohderyhmälle 1064 kertaa. Rahaa on kulunut €9.84 ja sivusto on saanut uusia seuraajia 60kpl. Tämä kaikki siis ilman mitään ruinausta tai porkkanan tarjontaa. Toistaiseksi tällä parin päivän otoksella yhden uuden seuraajan hinnaksi on tullut 16snt ja onnistumisprosentti mainoksella on ollut n. 6% .

Mainoskampanjani on tehty parissa minuutissa aika suurella pensselillä, enemmän säätämällä kohderyhmää päästäisiin varmasti vieläkin parempiin tuloksiin. Mainonta ei ole kallista ja tällä tavoin saat taatusti parempaa kohderyhmää seuraamaan sinua, eikä sinun tarvitse käyttää epätoivoisia pikakeinoja, jotka mm tuhoaisivat seuraajiesi laadun tulevaisuutta katsoen.

Aiheet:Yleinen Avainsanat:,
  1. Ei komnentteja
  1. Ei paluuviitteitä.

Bad Behavior has blocked 949 access attempts in the last 7 days.