Etusivu > Yleinen > Facebookin kilpailusääntöjä rikotaan aktiivisesti

Facebookin kilpailusääntöjä rikotaan aktiivisesti

marraskuu 12th, 2015 Jätä kommentti Katso kommentit

Eri sosiaalisen median käyttäjillä tuntuu olevan ryhmittymisen kaltaista käyttäytymistä. Yksi suuri ryhmä on eri testien ja hömppäsivujen perässä juoksijat, ja osittain samaan lokeroon menevät ”Tykkää & Jaa”-kisojen metsästäjät. Tämä ryhmä metsästää kaikkea mikä vaan voi olla ilmaista, persikoista perämoottoreihin.

Tykkää & JaaOsalle sosiaalisessa mediassa toimiville yrityksille nämä kilpailut toimivat keinona saada ilmaista mainosta, ja tämän vuoksi porukkaa pyydetäänkin jakamaan milloin mitäkin julkaisua arvontaan osallistumista vastaan – tällainen toiminta on kuitenkin ärsyttävyyden lisäksi selkeästi Facebookin sääntöjen vastaista. Osa tekee tätä toki tietämättömyyttään, mutta selvästi osa toimijoista on tasan tarkkaan tietoinen säännöistä mutta niistä viis veisaavat.

FB:n säännöt määrittelevät kilpailujen osalta seuraavaa:

Kampanjat

1. Jos käytät Facebookia kampanjan (esimerkiksi kilpailun tai arvonnan) tiedotuksessa tai hallinnassa, olet vastuussa kampanjan laillisesta toiminnasta, mukaan lukien
a. virallisista säännöistä
b. tarjouksen ehdoista ja kelvollisuusvaatimuksista (esim. ikä- ja asuinpaikkarajoitukset)
c. kaikkien kampanjaan liittyvien säädösten noudattamisesta sekä kampanjan yhteydessä tarjotuista palkinnoista (esim. rekisteröityminen ja tarpeellisten pakollisten hyväksyntien hankinta).

2. Facebook-kampanjoissa on oltava seuraavat tiedot:
a. Jokaisen osallistujan on vapautettava Facebook kaikesta vastuusta.
b. Kampanjan on ilmoitettava, ettei Facebook sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla eikä se liity mitenkään Facebookiin.

3. Kampanjoita voidaan hallita Facebookissa sivuilla tai sovelluksissa. Henkilökohtaisia aikajanoja ja kaveriyhteyksiä ei saa käyttää kampanjoiden hallitsemiseen (esim. ”jaa aikajanallasi ja osallistu”- tai ”jaa kaverisi aikajanalla ja osallistut useammin”- ja ”osallistu merkitsemällä kavereitasi tähän julkaisuun” -tyyppiset kehotukset on kielletty).

4. Me emme auta sinua kampanjasi hallinnassa, ja hyväksyt sen, että jos käytät palveluamme kampanjasi hallitsemiseen, teet sen omalla vastuullasi.

Lähde: https://www.facebook.com/page_guidelines.php?locale=fi_FI

Lähtökohtaisesti jokainen kisa missä pyydetään jakamaan joko omalle, tai kaverin seinälle jotain – tai missä vaaditaan kaverin tagaamista viestiin rikkovat näitä sääntöjä. Vaikka säännöt ovat selvät ei kovinkaan montaa kisan järjestäjää tai osallistujaa tuo tunnu kiinostavan. ”Low risk, high reward” toimii, koska toistaiseksi FB ei ole puuttunut kovin aktiivisesti näihin rikkeisiin.

Lähtökohtaisesti mielestäni FB:n säännöt ovat hyvät ja ne koittavat suojella sosiaalisen median perimmäistä tarkoitusta, sosiaalista kanssakäymistä netin välityksellä. Jos kiertoviestit ja feikkivaroitukset ovat aiemmin olleet jo SoMen syöpää – niin hyvä tulokkaana ovat nämä ämpärinmetsästäjät.

Joillain kisojen metsästäjillä osallistumiskiima menee niin pitkälle että ihan sama onko esim joku julkaisu kilpailua vai ei, niin kaikkeen kommentoidaan ”TJ” tai ”T&J” ja jäädään toivomaan että sieltä jotain mahdollisesti tulisi säälistä – turha toivo, ei tule. Sama porukka on tätä joka oikeisiin kisoihin pistää itkuvirsiä ja perusteluita kommenttina kuinka palkinto ”tulisi todella tarpeeseen” milloin mistäkin syystä. Herätys ihmiset!

Toivottavasti Facebook alkaa tulevaisuudessa valvomaan sääntöjä rikkovia tarkemmin, epäasiallisen ja sääntöjenvastaisen markkinoinnin hyvänä sanktiona voisi olla yrityksen profiilin jäädytys tai poisto ainakin selvästi tahallisissa tapauksissa. Tulevaisuus näyttää tullaanko noihin rikkeisiin puuttumaan aktiivisemmin.

Yrityksille jotka tätä sääntöjenvastaista skabaamista harrastavat, voisin neuvoa, että ei ne FB:n maksulliset mainokset mitään kalliita ole. Kannattaa tutustua, lisää tietoa mainonnasta löytyy : https://www.facebook.com/business/products/ads

Be Sociable, Share!
Aiheet:Yleinen Avainsanat:
  1. Ei komnentteja
  1. Ei paluuviitteitä.

Bad Behavior has blocked 417 access attempts in the last 7 days.